PROTOKÓŁ NR VI/2011
z posiedzenia Rady Osiedla Bukowe-Klęskowo dnia 7 września 2011 r.
Dnia 7 września 2011 r. Rada Osiedla Bukowe – Klęskowo zebrała się na posiedzeniu zwyczajnym w siedzibie przy ul. Seledynowej 50 (SP 74).
Posiedzenie rozpoczęto o godz. 19:00
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Karut rozpoczął posiedzenie stwierdzając quorum.
Lista obecności jest załącznikiem do protokołu.
Przedstawiono następujący porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia przez Przewodniczącego i stwierdzenie quorum;
2. Kwestie bezpieczeństwa na terenie osiedla – spotkanie z przedstawicielami Policji oraz Straży Miejskiej;
3. Opinia w sprawie nadania nazwy ulicy Agnieszki w Kijewku;
4. Rozważenie propozycji włączenia się do działań Stowarzyszenia „Ocalmy Zabytek” – spotkanie z Przewodniczącą Rady Osiedla Zdroje i Prezesem Stowarzyszenia „Ocalmy Zabytek”;
5. Przyjęcie porządku obrad;
6. Przedstawienie opinii Referatu Samorządów Osiedlowych w Urzędzie Miasta Szczecin dotyczącej nagrywania posiedzeń Rady Osiedla;
7. Przyjęcie protokołu posiedzenia Rady Osiedla z dnia 3 sierpnia 2011r.
8. Sprawozdanie z działalności zarządu w okresie od ostatniego posiedzenia Rady Osiedla;
9. Uchwała w sprawie wydania opinii w przedmiocie wniosku Pana Mariana Pastuszaka o wydzierżawienie od Gminy Miasto Szczecin części działki nr 25/8 przy ul. Grottgera o pow. ok. 100 m2
10. Uchwała w sprawie organizacji wycieczki do Kamienia Pomorskiego, Kłodkowa i Cerkwicy dnia 11 września 2011 r.
11. Uchwała w sprawie organizacji Rajdu promocji zdrowia dnia 8 października 2011 r.
12. Zobowiązanie zarządu do podjęcia działań zmierzających do wyjaśnienia kwestii nieprawidłowo wpisanej kwoty 100 000 zł w ramach zadania „Współfinansowanie inwestycji rad osiedli” przeznaczonej na „Wykonanie dokumentacji zagospodarowania terenu byłego cmentarza przy ul. Smutnej” oraz rozważenie możliwości wykorzystania części kwoty na uporządkowanie i zagospodarowanie boiska przy ul. Romantycznej i Gwarnej;
13. Wyjaśnienie kwestii naprawy kolejki linowej w Parku Klęskowo;
14. Uzgodnienie sprawy przeniesienia tablicy ogłoszeniowej Rady Osiedla pod budynek SP 74 i zamontowania nowej tablicy w pierwotnym miejscu tj. przy ul. Kolorowych Domów;
15. Podjęcie decyzji w sprawie wykonania tablicy i obelisku upamiętniających działaczy samorządowych z osiedla;
16. Uchwała w sprawie wniosku do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego o wykonanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Mącznej, Walecznych i Pszennej oraz na skrzyżowaniu ulic Nad Rudzianką i Chłopskiej;
17. Zorganizowanie poradnictwa prawnego dla mieszkańców osiedla;
18. Sprawy bieżące i wolne wnioski;
19. Zakończenie posiedzenia.
Ad. 2
Przewodniczący podziękował w imieniu dyrekcji SP 74 oraz Gimnazjum 29 za działanie Straży Miejskiej polegające na egzekwowaniu przepisów od osób parkujących pojazdy przed budynkiem szkoły. Zapytał przedstawicieli Straży Miejskiej oraz Policji czy działania takie mogą być kontynuowane aby wyeliminować notoryczne parkowanie samochodów przed budynkiem szkoły na chodnikach. Ponadto Przewodniczący podziękował za częstsze patrole Straży Miejskiej i Policji na terenie Skate Parku i boiska Orlik.
Przedstawiciel Straży Miejskiej wskazał, że często egzekwowanie przepisów od kierowców i parkujących pojazdu jest „walką z wiatrakami”. Strażnicy nie mogą być obecni przez cały czas w jednym miejscu by zakładać blokady albo wypisywać mandaty, a gdy tylko odjadą niemal natychmiast w danym miejscu znowu pojawiają się nieprawidłowo parkujące pojazdy.
Przedstawiciel Policji stwierdził, że niemożliwe jest ustawienie stałych patroli w miejscach uznawanych za niebezpieczne. Policja przyjmie uwagi co do miejsc, w których patrole powinny być szczególnie częste. Ponadto wskazał, że w sytuacjach gdy zakłócany jest porządek należy dzwonić pod numer 112 i prosić o interwencję. Często osoby które chciałyby interwencji Policji nie mają woli do tego by zgłaszać różnego rodzaju zakłócanie porządku.
Przewodniczący Andrzej Karut wyraził opinię, że ludzie obawiają się zgłaszania spraw na Policję gdyż później ich dane osobowe są ujawniane sprawcom, co z kolei powoduje różnego rodzaju szykany ze strony sprawców.
Przedstawiciel Policji wyjaśnił, że istnieje wiele wykroczeń i przestępstw, za które można karać sprawców tylko po ustaleniu osoby pokrzywdzonej, co z kolei skutkuje tym, że w trakcie prowadzonego postępowania osoby podejrzane mają prawo dostępu do danych osobowych pokrzywdzonych. Przewodniczący zapytał czy możliwe jest niepodawanie danych osób dzwoniących z interwencjami, gdyż ze względu na podawanie danych osób interweniujących pokrzywdzeni nie chcą dzwonić na Policję i Straż Miejską. Przedstawiciele służb wskazali, że nie ma takiej prawnej możliwości.
Przedstawiciel Straży Miejskiej wskazał, że interwencje wobec parkujących pojazdy mogą być podejmowane tylko wtedy, gdy znak drogowy zamontowany jest prawidłowo tzn. na wysokości 2,20 m. Członkowie Rady stwierdzili, że konieczne jest wystąpienie do Spółdzielni Mieszkaniowej „Dąb” z wnioskiem o prawidłowe ulokowanie znaków na terenie osiedla.
Przewodniczący zadał pytanie czy Rada Osiedla może liczyć na wsparcie ze strony Policji i Straży Miejskiej w sprawie naprawy przez Spółdzielnię „Dąb” chodnika przed budynkiem SP 74. Przedstawiciele Policji i Straży Miejskiej wyrazili zgodę aby powołać się na te służby w piśmie.
Przedstawiciel Straży Miejskiej wytłumaczył, że Spółdzielnia Dąb w ostatnim czasie konsultuje organizację ruchu i ustawianie znaków na osiedlu z Panem Jackiem Pokiem – specjalistą od ruchu drogowego. W związku z tym na osiedlu stawiane są znaki „Strefa zamieszkania”, które wyłączają wszystkie inne znaki. Od sierpnia 2012 r. wprowadzony będzie znak „Strefa ruchu”, który zastąpi znak „Strefa zamieszkania”.
Radna Anna Bielecka zapytała na jakiej zasadzie dzielone są obowiązki oraz patrole pomiędzy Policją a Strażą Miejską, a poza tym jakie są rewiry działania Policji i Straży Miejskiej. Radna wskazała, że często nie można dodzwonić się na Policję lub Straż Miejską. Przedstawiciele Policji i Straży Miejskiej wskazali, że dyżurni obu instytucji kontaktują się między sobą i przekazują sobie zadania oraz sprawy i interwencje. Radna Anna Bielecka zapytała czy działania służb mogą być w stosunku do osób awanturujących się bardziej zdecydowane i agresywne.
Przewodniczący poprosił o objęcie szczególnym nadzorem miejsc niebezpiecznych, w tym placu zabaw za sklepem Żabka, skate parku, okolic SP 59.
Radny Marcin Siedlarek zapytał dlaczego przedstawiciele służb pomijają często osoby spożywające alkohol przy ul. Różowej. Przedstawiciel Straży Miejskiej wyjaśnił, że interwencję można podjąć tylko wtedy gdy osobom pijącym udowodni się spożywanie alkoholu bądź usiłowanie spożycia. Samo przebywanie na ławce przy stojących obok puszkach i butelkach nie jest karalne.
Ad. 3
Do Rady Osiedla zwróciła się mieszkanka Kijewska z prośbą o poparcie jej wniosku do Urzędu Miasta w sprawie nadania nazwy urzędowej ulicy znajdującej się na działkach nr 9, 3, 4/13 w rejonie Kijewko – prostopadle do ul. Świętochowskiego, równolegle do ul. św. Tomasza.
Głosowanie w sprawie poparcia wniosku o nadanie nazwy urzędowej ulicy Agnieszki w Kijewku znajdującej się na działkach nr 9, 3, 4/13:
ZA: 8
Przeciw: 2
Wstrzymał się: 3
Ad. 4
Prezes Stowarzyszenia „Ocalmy Zabytek” przedstawił działania stowarzyszenia oraz historię rodziny Grüneberg posiadającej w czasach niemieckich w Szczecinie Zdrojach willę oraz fabrykę. Ponadto Prezes Stowarzyszenia wskazał, że pojawił się problem związany z lokalizacją willi na trasie szybkiego tramwaju. Według projektu lokalizacja torów znajduje się ok. 10 metrów od ściany budynku. W miejscu budynku ma znaleźć się kolektor na ścieki. Inwestor Gmina Miasto Szczecin zamierza przesunąć budynek aby umożliwić postawienie kolektora w miejscu budynku. Prezes Stowarzyszenia podkreślił walory artystyczne i zabytkowe willi Grüneberga oraz zagrożenie utraty wyjątkowych cech tego budynku w przypadku jego przeniesienia w inne miejsce.
Przewodnicząca Rady Osiedla Zdroje poinformowała, że reprezentowana przez nią Rada popiera działania Stowarzyszenia oraz wskazała na konieczność podjęcia działań przez wszystkich mieszkańców prawobrzeża, gdyż projekt szybkiego tramwaju nie dotyczy jednego tylko osiedla. Poinformowała także, że w Zdrojach w kościele znajdują się organy produkcji Grüneberga.
Prezes Stowarzyszenia wskazał, że aktualnie nie została zakończona procedura u konserwatora zabytków dotycząca wpisania otoczenia willi do rejestru zabytków. Konflikt dotyczy lokalizacji kolektora ścieków w miejscu gdzie aktualnie stoi willa. Prezes przekazał materiały dotyczące inicjatywy.
Przewodniczący Andrzej Karut odczytał propozycję oświadczenia Rady Osiedla kierowanego do Urzędu Miasta. Zauważono, że Rada Osiedla Bukowe-Klęskowo nie jest stroną w sprawie, jak też fakt, że Rada posiada aktualnie zbyt mało wiedzy o stanie inwestycji. Dlatego postanowiono pozyskać więcej informacji na temat inwestycji, uwarunkowań technicznych i możliwości zlokalizowania kolektora w innym miejscu. Rada Osiedla upoważniła zarząd osiedla do wystąpienia z pismem do Urzędu Miasta z wnioskiem o przedstawienie informacji w powyższym zakresie.
W tym miejscu posiedzenie opuściła Radna Katarzyna Szałkowska.
Ad. 5
Zaproponowany porządek obrad przyjęto jednogłośnie.
Ad.6
Przewodniczący odczytał opinię Referatu Samorządów Osiedlowych w sprawie możliwości nagrywania posiedzeń Rady Osiedla. Z opinii wynika, że nie ma przeszkód prawnych w nagrywaniu posiedzeń. Przewodniczący wskazał, że poza uwarunkowaniami prawnymi powinny obowiązywać także zasady moralne i wyraził przekonanie, że powinniśmy uwzględnić wolę członków Rady którzy nie chcą być nagrywani.
Radna Anna Bielecka wskazała, że zgodnie z przedstawioną opinią nie istnieją żadne przeszkody ku temu by nagrywać posiedzenia Rady, a nagrania wykorzystywane są wyłącznie dla celów wewnętrznych Rady i nie są upubliczniane.
Radna Danuta Mikła poinformowała, że nagrywanie posiedzeń krępuje Jej swobodę wypowiedzi i dlatego wolałaby aby posiedzenia nie były nagrywane.
Radny Marcin Siedlarek wskazał, że w przypadku gdy Radna Danuta Mikła nie życzy sobie nagrywania posiedzeń i czuje się z tym źle może zrezygnować z miejsca w Radzie. Konstatacja ta spotkała się ze wzburzeniem i protestem ze strony pozostałych członków Rady.
Przewodniczący zaproponował by odbywanego aktualnie posiedzenia nie nagrywać, zaś kwestię decyzji w przedmiocie nagrywania posiedzeń odłożyć do przyszłego miesiąca.
W tym miejscu posiedzenie opuściła Radna Danuta Mikła.
Ad. 7
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z posiedzenia przeprowadzonego dnia 3 sierpnia 2011 r.:
9 głosów ZA,
0 głosów PRZECIW,
2 głosy WSTRZYMUJĄCE SIĘ.
Ad. 8
Członkowie Rady zostali zapoznani ze sprawozdaniem zarządu.
W tym miejscu na posiedzenie powróciła Radna Danuta Mikła.
Ad. 9
Przewodniczący przedstawił wniosek Pana Mariana Pastuszaka o wydzierżawienie od Gminy Miasto Szczecin części działki nr 25/8 przy ul. Grottgera o pow. ok. 100 m2, która to działka ma być wykorzystywana jako przydomowy ogród warzywno-owocowy.
Głosowanie nad uchwałą nr VI/9/11:
12 głosów ZA,
0 głosów przeciw,
0 głosów wstrzymujących się.
Ad. 10
Radny Zygmunt Cywiński przedstawił plan wycieczki.
Głosowanie nad uchwałą nr VI/10/11:
11 głosów ZA,
0 głosów PRZECIW,
1 głos WSTRZYMUJĄCY SIĘ.
Ad. 11
Przewodniczący oraz Radna Anna Bielecka przedstawili plan imprezy: „Rajd Promocji Zdrowia”.
Głosowanie nad uchwałą nr VI/11/11:
12 głosów ZA,
0 głosów PRZECIW
0 głosów wstrzymujących się.
Ad. 12
Przewodniczący poinformował, że istnieją trudności w wyjaśnieniu za czyją sprawą wpisano do planu wydatków Gminy Szczecin w ramach pozycji budżetowej: „Współfinansowanie inwestycji rad osiedli” kwoty 100000 zł, która ma być przeznaczona na „Wykonanie dokumentacji zagospodarowania terenu byłego cmentarza przy ul. Smutnej”. Przewodniczący poprosił Radę o upoważnienie do podjęcia dalszych działań w celu wyjaśnienia tej kwestii. Ponadto Przewodniczący zaproponował by w przypadku, gdy nie będzie możliwości wydatkowania całej przyznanej kwoty 100000 zł na wykonanie dokumentacji cmentarza ze względu za pozostały krótki okres czasu na wydanie tych pieniedzy, pozostałą kwotę przeznaczyć na uporządkowanie i zagospodarowanie terenu boiska przy ul. Romantycznej i Gwarnej.
W tym miejscu posiedzenie opuściły: Radna Danuta Mikła i Mirosława Franczak.
Radna Anna Bielecka zaproponowała skierowanie pisma do Zakładu Usług Komunalnych.
Głosowanie nad zobowiązaniem zarządu do wyjaśnienia sprawy w Zakładzie Usług Komunalnych i uzyskania dokładnego kosztorysu inwestycji:
10 głosów ZA,
0 głosów PRZECIW,
0 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ.
Ad. 13
Rada Osiedla upoważniła zarząd do spowodowania naprawy kolejki linowej w ramach reklamacji i/lub gwarancji. Postanowiono umieścić na urządzeniu instrukcję użytkowania i w tym celu zwrócić się do wykonawcy urządzenia o przekazanie instrukcji w postaci tabliczki.
Ad. 14
Rada upoważniła zarząd do zamontowania nowej tablicy w miejscu gdzie stoi aktualna tablica i przeniesienia pierwszej tablicy pod budynek SP 74 w miejsce uzgodnione z Dyrekcją szkoły.
Ad. 15
Głosowanie w sprawie upoważnienia zarządu do wykonania tablicy upamiętniającej działaczy samorządowych z osiedla wspólnie z Fundacją Kultury i Sportu „Prawobrzeże”, a także do ustalenia treści napisu na tablicy
10 głosów ZA,
0 głosów PRZECIW,
0 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ.
Ad. 16
Radny Mateusz Wagemann przedstawił projekt uchwały informując, że chodzi o spowodowanie wykonania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Mącznej, Pszennej i Walecznych a także sygnalizacji dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Nad Rudzianką i Chłopskiej, która potrzebna jest ze względu na bezpieczeństwo dzieci przechodzących przez to skrzyżowanie w kierunku SP 74 oraz kompleksu sportowego spółdzielni „Dąb” przy ul. Seledynowej.
Głosowanie nad uchwałą nr VI/12/11:
10 głosów ZA
0 głosów PRZECIW
0 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ.
Ad. 17
Radny Mateusz Wagemann poinformował o uruchomieniu poradnictwa prawnego od września br. w każdy ostatni wtorek miesiąca o godz. 18:00.
Radny Marcin Siedlarek zaproponował by zatrudnić dodatkowego prawnika po to by punkt bezpłatnych porad prawnych mógł działać częściej. Zatrudnienie miałoby odbywać się na podstawie umowy zlecenia jako działalność biurową. Radny Mateusz Wagemann oraz Przewodniczący wskazali, że zatrudnienie takie nie jest to możliwe, gdyż dopuszczalne jest tylko zatrudnianie dla celów działalności biurowej i księgowej.
Postanowiono zwrócić się do Referatu Samorządów Osiedlowych z prośbą o pisemną opinię w tej sprawie.
Ad. 18
Radny Ryszard Kołosowski zwrócił uwagę na konieczność zamontowania pojemników na odpady na nowych przystankach w obrębie Ronda Reagana. Aktualnie wszystkie nowe przystanki pozbawione są koszy na śmieci. Postanowiono wystąpić do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego o zamontowanie pojemników na śmieci.
Posiedzenie zakończono o godz. 21:25
Protokołował: Mateusz Wagemann